lovely butterfly



MySpace layouts: CoolSpaceTricks.com

Tuesday 8 May 2012

REFLEKSI GURU

kekuatan:

*    Peringkat Penyediaan Rancangan Pengajaran Harian:

Penyediaan Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani ini menepati Kurikulum Standard Sekolah Rendah yang menekan aspek Psikomotor, aspek Kognitif, aspek Afektif.

*    Penyediaan Bahan Bantu Mengajar:

Bahan Bantu Mengajar disediakan oleh guru sendiri. Bahan Bantu Mengajar yang dimaksudkan ialah  lembaran kerja, info tentang permainan galah, penerangan tentang cara main permainan galah. Gelanggang permainan galah pula disediakan oleh guru dengan bantuan murid-murid.


*    Perlaksanaan Aktiviti Permainan Galah:

Pada peringkat perlaksanaan aktiviti permainan galah ini, guru mendapati bahawa murid-murid amat seronok bermain. Murid-murid juga boleh melakukan pergerakan asas lokomotor sesuai dengan permainan. Selain itu, murid juga dapat membiasakan diri menghargai kemenangan dan kekalahan dengan baik. Ini dapat dilihat di akhir aktiviti di mana mereka bersalam-salaman antara satu sama lain.


kelemahan:
*   Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani ini yang mana memperkenalkan Permainan Galah kepada murid-muridberjalan sesuai dengan perancangan. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan dari segi pengurusan masa. Lebih kurang 3 minit masa yang dibazirkan untuk menyusun murid-murid tetapi masalah ini tidak menjadi ganguan yang berat bagi guru kerana guru berjaya mengatasi masalah ini dengan cara yang baik.

cadangan penambahbaikan:

*   Pada masa akan datang, aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini akan dilaksanakan dengan sebaik-baik mungkin. Oleh itu, segala aktiviti mewujudkan kumpulan akan dilaksanakan sehari sebelum aktiviti tersebut dilaksanakan. Guru perlu membantu murid di dalam usaha memilih ahli setiap kumpulan dan ini boleh membantu mengatasi masalah pengurusan masa.


kesimpulan:

*   Secara keseluruhannya, aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani ini berjalan dengan baik. Semua murid bekerjasama, seronok dan boleh mengikuti aktiviti tersebut sesuai dengan keperluan aktiviti permainan galah. Permainan ini sangat sesuai dimainkan sebagai permainan rekreasi dan kesenggangan di dalam usaha untuk menerapkan semangat berpasukan, menghargai kemengan dan kekalahan, dan mengaplikasikan segala pergerakan lokomotor sesuai dengan aktiviti.


***********************************************************************************

   
   
MARI MENYANYI:




***********************************************************************************

 

No comments:

WITCHLADY GROUP