lovely butterfly



MySpace layouts: CoolSpaceTricks.com

Tuesday 8 May 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran              : Pendidikan Jasmani
Tahun/Kelas                  : 2 Adil (20 0rang)
Masa                              : 7.15 – 7.45pagi ( 30 minit)
Standard                        : Aplikasi pengetahuan dalam pergerakan
Tajuk                             : Rekreasi dan Kesenggangan
  -  Permainan tradisional - Galah panjang
Standard Kandungan     : Berkebolehan bermain permainan tradisional
Standard Pembelajaran  : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:

Psikomotor:                   1.11.2 Melakukan pelbagai kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor yang sesuai semasa melakukan aktiviti rekreasi

Kognitif:                        2.10.3 Menyenaraikan kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor dalam permainan tradisional

Afektif :                          5.2.3  Menghargai kemenangan dan kekalahan dalam permainan
                                        5.4.3  Bekerjasama dalam kumpulan

BBM/Alatan               : 1. Tiada sebarang alat diperlukan untuk permainan ini
                                      2. Permainan ini dimainkan di tanah lapang dan rata oleh itu hanya perlu  
                                          melukis petak sebagai gelanggang permainan.
                                     3. Gelanggang dilukis dan diubah sesuai untuk 10 pemain dalam satu pasukan

Pengetahuan sedia ada            : Murid-murid pernah bermain Galah Panjang tetapi tidak memahami
                                                  sepenuhnya peraturan permainan ini.

Nilai Murni                 : Bekerjasama, berkeyakinan, bersungguh-sungguh.

Refleksi                      :


FASA/
MASA

AKTIVITI PENGAJARAN GURU

AKTIVITI PEMBELAJARAN MURID

CATATAN

Set Induksi
( 5 minit )

-       Guru membawa murid membuat senaman pemanasan badan

-       Guru memperkenalkan permainan Galah Panjang.

-       Murid membuat pemanasan badan.

-       Murid memberi respon.





Fasa Persediaan
( 5 minit )

-       Guru membahagikan murid kepada 2 pasukan bersepuluh

-       Guru membawa murid ke gelanggang Galah Panjang yang telah disediakan.

-       Murid masuk ke pasukan masing-masing

-        Murid masuk ke gelanggang mengikut arahan guru.



Murid telah dilatih dari segi disiplin terutamanya berkaitan dengan masa

Fasa  Perkembangan
( 10 minit )

Standard Pembelajaran:

Aplikasi pengetahuan dalam pergerakan

Psikomotor: 1.11.2
 
-       Guru memberi penerangan tentang bagaimana permainan ini dimainkan dan peraturan permainan.

-       Guru menekankan agar setiap ahli kumpulan perlu bekerjasama agar dapat mempertahankan kumpulan masing-masing.

-       Guru mengarahkan kedua-duapasukan mengambil tempat dan memulakan permainan

-       5 minit kemudian, pertukaran tempat di mana kumpulan A sebagai pertahanan dan kumpulan B pula menyerang.

-        Guru mengarahkan kedua-dua pasukan bermain semula permainan Galah Panjang.




-        5 minit pertama :

i.      Kumpulan A – Penyerang:

a.       Berdiri di serata tempat di depan petak,

b.      Ketua pasukan penyerang akan menepuk tangan ketua pasukan bertahan dan dengan serta merta pemain pasukan penyerang akan berlari cuba melintasi garisan dari depan ke belakang dan kemudian dari belakang ke depan
 
ii.    Kumpulan B – Pasukan bertahan:

a.       Pasukan bertahan menempatkan seorang pemain pada setiap garisan,

b.      Ketua pasukan bertahan akan mengambil tempat di garisan tengah,

c.       Pasukan bertahan akan cuba menghalang pemain pasukan penyerang melintasi garisan dengan cara mendepangkan tangan untuk menyentuh badan mereka itu.

-       5 minit kedua : Pasukan bertukar tempat atau peranan.


Nilai Murni:

- Bekerjasama

- Bersungguh-sungguh



Afektif: 5.4.3




Peraturan permainan diubah mengikut kesesuaian masa

Fasa Tindakan
( 5 minit )

-       Guru membawa murid membuat senaman penyejukan badan yang ringkas.

-       Guru mengingatkan murid bahawa permainan ini untuk keseronokan dan pengalaman, setiap pasukan haruslah menerima kemenangan dan kekalahan dengan ikhlas.

-        Murid-murid membuat bulatan besar.

-        Murid-murid membuat penyejukan badan

-        Murid mendengar dan memberi respon jika perlu

Afektif :5.2.3





Penutup
 ( 5 minit )


Pentaksiran

Kognitif: 2.10.3
 
-        Guru mengedarkan lembaran kerja untuk menguji murid tentang kemahiran yang terlibat di dalam permainan Galah Panjang,  perlu disiapkan dalam tempoh 3 minit sahaja.

-        Guru membawa  murid membuat  pembetulan

-        Guru meminta murid untuk mencari maklumat tentang permainan Rondas untuk persediaan kelas akan datang.


 
-        Murid-murid mengenalpasti kemahiran yang terlibat semasa permainan tadi.

-        Murid membuat pembetulan.

-         


 
Edaran Lembaran Kerja



Nilai Murni:

-berkeyakinan

No comments:

WITCHLADY GROUP